7 oktober 2009

Shakebo

Egentligen är inte heller detta mitt område ,men min hobby som beteende forskare kan helt enkelt inte låta bli. För visst är det ibland fascinerande att se hur rykten och myter kan uppstå . Det här är uppenbarligen en av de myter som just nu cirkulerar i Kina


Någonsin hört talas om staden Shakebo? Inte ,det ska jag tala om Det är en stad huserad av 25 000 lebiska kvinnor i norra norrland. Skapad av en rik änka 1850 där Karlar är absolut förbjudna och skulle trots allt en man komma i närheten kan han räkna med att bli halvt ihjälslagen .Renligheten är stor Den som lämnar samhället och har sex måste bada innan hon får träda in i gemenskapen på nytt. En ung kiesisk student Niu Xiaoyu som under sin tid i Sverige blev osams med sin pojkvän och i protest begav sig till det nordsvenska kvinnosamhället. I Shakebao provar hon på den traditionella sysselsättningen skogsbruk (samhället ligger intill stora skogar), men ångrar sig och blir polis. Då hamnar Niu Xiaoyu bland lesbiska kolleger. Nya Kina kan berätta att i Shakebao finns kvinnor från hela Europa och att den lokala turistindustrin blir alltmer framgångsrik.


Detta Vet man i kina ,men inte jag som norrlänning =)



Länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tycker/Anser......