15 oktober 2006

Försvarsmekanismer

Är tydigen inne i en fas där jag gärna vill skriva en hel del om olika faktorer som spelar in
i en människas liv och påverkar deras beteende eftersom det står mig rätt nära för tillfället,
och jag samtidigt känner att jag står inför viktiga avgöranden och beslut som kan påverka
även andra personer i min omgivning.

Ibland träffar vi människor som vi upplever har ett irrationellt beteende,men ibland är det bara reaktioneribland något djupare Försvarsmekanismer som vi byggt upp för att handskas med saker när vi upplever svåra saker eller när verkligheten blir för svår för oss att hantera,och inga utvägar finns.

Bortträngning: tränger undan känslor som ger oss ångest.

Förnekande: Vanligt vid sjukdomar

reaktionsbildning: spegelvänder känslor Ex. En förälder som inte vill favorisera sitt barn
överdriver och stöter bort sitt barn .

Projicering, lägga över förbjudna känslor/egenskaper på andra En person som inte vill inse eller kännas vid sina egna "svagheter" kan tillskriva dessa egenskaper på andra personer. Om jag är snål så beskyller jag istället Lisa för att vara snål.

Identifikation, En eller flera personer projicerar oönskat mentalt material på en annan person som sedan identifierar sig med detta och beter sig i enlighet med vad som ”förväntas” av honom henne, dvs en slags självuppfyllande profetia utifrån den som projicerar.

Förskjutning, vända aggression mot någon/något annat än det som orsakade den

Regression, Gå tillbaka till ett tidigare stadium i livet ex Tonåren

Isolering, Det emotionella isoleras ifrån tankeverksamheten.
Många människor resonerar på ett vettigt sätt,
men visar inte de känslor som de borde visa. Man har då byggt upp en mur mellan förnuft och känsla

Flykt (Eskapism), man undviker kontakt med en konflikt, kanske personer eller situationer,
och påföljden blir att man dagdrömmer, missbrukar,Flyttar runt,

Kompenation: En person som upplever sig dålig på ett område kan ägna sig åt att bli starkare p ett annat,ligger nära förnekande ex homosexuallitet och överdriva åt andra hållet.

Rationalisering - Den kanske mest lättidentifierade försvarmekanismen. Misslyckanden beror på yttre omständigheter eller ett ointresse för att lyckas med uppgiften. Till exempel kan ett misslyckande på ett prov bero på att jag var förkyld, motståndarna hade hemmaplan, biljardkön var skev, jag tyckte ändå inte att han var snygg etc.


Okey,nu ska jag ge mig för det mesta är försvars mekanismer något bra
och så länge man inte själv mår dåligt av dom skadar dom ju inte
men det kan ju vara bra att känna till dom vanligaste i allafall.
PS: Ett av ex jag använde har jag lånat av en annan det var den sidan
som gav mig inspiration och fick mig och tänka på vissa händelser.
För att läsa
klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag tycker/Anser......